Weetjes - slaapweetjes.be - met de 7 stappen methode voor een perfecte slaap!
slaapweetjes.be - Perfect slapen in 7 stappen!
Slaapweetjes 14 december 2017
mm
Raymond Geen reacties

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Wat doet je lichaam terwijl jij slaapt en zijn er ook geen gênante dingen die we misschien wel doen in onze slaap?

Wat doet je lichaam terwijl jij slaapt ?

 

Misschien lijkt het een beetje vreemd maar wanneer jij rustig ligt te slapen is je lichaam volle bak aan het werk. We zullen het even allemaal op een rijtje zetten.

  • Spieren gaan verlammen: lijkt misschien wel normaal want je slaapt toch, maar het is toch tevens ook heel nuttig. Hier krijgen we de kans om te dromen. Tijdens de REM-slaap wordt er heel wat hersenactiviteit waargenomen, en zo kunnen we dromen onthouden als we in deze fase wakker worden. En niet uit bed vallen als we proberen onze dromen na te jagen. Het grootste deel van de slaapfasen omvatten het inslapen en de diepe en zeer diepe slaap. Hierin dromen we niet.
  • Ogen bewegen: In de REM-slaap waarin onze hersenen het meest actief zijn en we ook onze dromen hebben, gaan onze ogen ronddraaien als een tol. Vandaar ook de naam REM-slaap, rapid eye movement, wat wil zeggen snelle oogbeweging. Nu zijn we bezig alle info ons toegekomen overdag te verwerken. Zoals een harde schijf bij een computer ook steeds ronddraait om alles op te slaan, te zoeken, en te verwerken.
  • Bloeddruk daalt:  ’s Nachts daalt onze bloeddruk. Daarentegen bij het opstaan is onze bloeddruk het hoogste. Stress en inspanning zullen de bloeddruk ook verhogen. Dus om te zien of je een probleem hebt met je bloeddruk, moet je deze over verschillende tijdstippen van de dag en zelfs nacht nemen.
  • Seksueel aktief:  Tijdens de REM-slaap is niet alleen de hersenactiveit het hoogste, maar zijn ook je geslachtsdelen zeer actief. Bij vrouwen raakt de clitoris extra doorbloed en kan zelfs nog opgezwollen zijn in de morgen, terwijl bij de mannen een stevige erectie kan optreden. Dit zou niet te wijten zijn aan de louter erotische inhoud van je dromen maar slechts een puur natuurlijk verschijnsel zijn.
  • Je lichaam groeit: In je wervelkolom zitten  tussenwervelschijven met een geleiachtige kern. Deze bestaan voor het grootste deel uit water en dienen om alle schokken op te vangen. Overdag zit er druk op je tussenwervelschijven en wordt er veel vocht uitgeperst. Hierdoor wordt je een beetje kleiner. Als je in bed ligt te slapen vermindert de druk en herstellen ze zich door terug vocht op te nemen. Hierdoor groei je en ben je in de morgen een beetje groter.
  • Verliest gewicht: Als je slaapt verlies je veel vocht via je ademhaling. Ook zweten doet vocht en dus ook gewicht verliezen. Maar vergis je niet. Dit is enkel vocht dat je nadien terug opneemt en van een dieet kan je niet spreken. Overdag compenseren we vochtverlies door drinken, en terwijl we slapen kan dat niet. Alhoewel, hoe beter en langer we slapen, zal zeker ons figuur niet schaden.
  • Windjes laten: De meeste spieren ontspannen tijdens de slaap en dat geldt ook voor je sluitspier. Maar ook je neus werkt tijdens je slaap minder goed en zo zal het beetje gas dat kan ontsnappen waarschijnlijk niet te merken zijn voor je partner.
  • Lichaamstemperatuur daalt: Als het donker wordt ga je melatonine aanmaken. Dit is een stof die ervoor zorgt dat je lichaamstemperatuur daalt. In het holst van de nacht, zo rond 3 à 4 uur is de melatonine productie het hoogste en voel je dus het koudste aan. Zo kan je temperatuur wel zakken tot 35,5° Celsius om overdag terug op te warmen tot 38,5° Celsius. De ideale slaapkamertemperatuur is rond de 16 tot 18 graden Celsius, zodat je lichaam de warmte goed kan kwijt raken en je makkelijker kan inslapen.
  • Maakt collageen aan: Collageen is een lichaamseiwit en geeft structuur aan heel wat delen van je lichaam. Het ondersteunt je organen, het geeft stevigheid aan je bloedvaten en het zit ook in je tanden en beenderen. Maar misschien ken je beter van de anti-rimpelcrème potjes. Collageen zorgt er namelijk ook voor dat je huid stevig en elastisch is. ’s Nachts is de collageen productie het hoogst en kan de huid zich het best herstellen. Niet voor niets zeggen we wel eens dat we ons schoonheidsslaapje nodig hebben. Na ons 25ste levensjaar neemt de collageen productie af met een slappere huid en de start van onze eerste rimpeltjes als gevolg.

 Gênante slaapkamergeheimen!

 

Onbewust gedrag in de nacht. Misdragen we ons ook soms en doen we dingen die waar we geen idee van hebben?

  • Snurken: Ook snurken is een onderdeel van het natuurlijke slaapproces. Doch soms wijst het ook op een achterliggend medisch probleem. Oorzaak is een luchtwegenvernauwing en vibraties van weefsel in neus en keel. Je zult er dan ook meer last van hebben bij een verkoudheid of een allergie. Het snurkgeluid op zich is niet echt zorgwekkend. Maar als de vernauwing van de luchtwegen leidt tot een ademhalingsprobleem kan je best medisch advies vragen. Als het je slaap verstoort is het tijd om in te grijpen.
  • Kwijlen: Ook kwijlen kan een normaal fenomeen zijn, maar evengoed kan het gaan om een aandoening die de speekselproductie verhoogt. Ook dit kan leiden tot het verstoppen van een luchtweg of zelfs tot slaapapneu, waarbij de ademhaling regelmatig stokt tijdens het slapen.
  • Winderigheid: Afhankelijk van je voedingspatroon zal je hier al dan niet meer of minder last van hebben. Het is een onschadelijk probleem maar als je veel last zou hebben van flatulentie zou het verstandig zijn om eens te bekijken wat je best niet eet.
  • Slaapwandelen: Onze spieren verlammen tijdens de droomfase van onze nachtrust. Toch kan het gebeuren dat een deel van de hersenen actief blijft en je in een halfbewuste toestand terecht komt. Je ziet dat vaak de ogen van een slaapwandelaar open zijn. Slaapwandelen kan gevaarlijk zijn omdat we niet weten wat we doen en soms zelfs onze partner pijn kunnen doen, of dingen in de keuken aanzetten zonder het te weten. Indien het begint gevaarlijk te worden, is het best ook om een dokter te raadplegen.
  • Praten in je slaap: Dit fenomeen is op zich onschadelijk. Wat mompelen of hele gesprekken voeren gebeurt regelmatig. Maar het kan ook schreeuwen zijn en angstig krijsen. Meestal duidt dit op een nachtmerrie en zal je deze niet meer herinneren de volgende ochtend. Dit komt vaker voor bij kinderen dan bij volwassenen.
  • Bedplassen: Ook dit is een gênante aangelegenheid. Maar kan gebeuren en is niet eens zo abnormaal als je droomt over naar het toilet gaan. Gebeurt het regelmatig is het best dit bedplassen te noteren en een bezoek te brengen aan je huisarts.
  • Natte droom: In de REM-slaap, de slaap waarbij onze dromen kunnen floreren, is het een natuurlijk verschijnsel dat je een nachtelijk orgasme krijgt. Dit zowel bij mannen als bij vrouwen.
  • Slaapstuip: Wanneer we bijna aan het slapen zijn, ervaren we wel eens een slaapstuip. Je voelt hierbij precies een electrische schok. Een slaapstuip is een onwillekeurige stuiptrekking van de spieren. Gebeurt regelmatig wanneer we aan het knikkebollen zijn en is een normaal verschijnsel. Oververmoeidheid en liggen in een oncomfortabele positie zal sneller slaapstuipen opwekken.

Slaap is essentieel in ons leven. Een zeer groot deel van onze gezondheid hangt ervan af. De kwaliteit zowel als de kwantiteit moeten goed zijn. Daarom, hoe onschuldig het misschien wel lijkt, is het beter om bij een aanhoudend probleem medisch advies te gaan vragen.

 

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *