Echte oorzaken van slecht slapen gevonden en behandeld
slaapweetjes.be - Perfect slapen in 7 stappen!
Echte aanpak van je slaapprobleem 22 februari 2018
mm
Raymond 4 Comments

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Als je eenmaal weet wat de echte oorzaken zijn van je slecht slapen kan je ook eindelijk aan de oplossing ervan gaan werken. Biologische klok, lichaamstemperatuur en Cortisol zijn de focus om aan te werken.

Ik probeer alles. Niets helpt me om beter te slapen.

 

De slaapindustrie is big business. De lijst met aangeboden hulpmiddelen is lang en indrukwekkend. Alles alleen maar om je beter te laten slapen. Denk maar aan voedingssupplementen, kruidenmiddeltjes, homeopathische producten, kussensprays. Denk ook aan slaaptrainingen en zelfs hypnose. En misschien nog wel het belangrijkste al de slaapmedicatie.

Allemaal zijn ze wondermiddeltjes. Althans dat is wat ze je vertellen. Maar is er al iets dat je echt heeft geholpen. Ik vrees van niet. Zelfs de verslavende slaapmedicatie voorgeschreven door een arts werken niet afdoende. Maar waarom zouden ze je helpen. Zoals reeds is gezegd is de slaapindustrie big business. Waarom zouden ze je snel helpen terwijl net aan jou veel geld is te verdienen. En samen met jou waarschijnlijk nog miljoenen mensen.

Er zijn natuurlijk middelen die je slaapprobleem wat zullen verbeteren. Maar meestal is het van een tijdelijke aard. Je spanning, stress en angstgedachten zullen verdwijnen en je zal sneller in slaap kunnen vallen. Maar voor hoelang? Binnen de kortste keren zal je slaapprobleem terug opduiken. Als het al is weggeweest.

Zolang je geen aandacht besteed aan de echte oorzaken van je slaapprobleem gaat het altijd terugkomen.

slapeloze vrouw

 

De echte oorzaken van slecht slapen.

 

Om een oplossing te vinden moeten we ons eerst richten tot de echte oorzaken van slecht slapen. Hoe kun je iets verhelpen als je niet eerst weet wat er misloopt in slaappatroon.

Oorzaak 1 :  Angst en spanning

Je kent waarschijnlijk dat gevoel wanneer je gaat slapen. Wanneer zal ik weer in slaap vallen? Hoe zal ik er morgenvroeg weer uitzien? Wat als ik nu eens helemaal niet in slaap geraak? Hoe zal ik op het werk iets kunnen doen?

Al deze frustraties, irritaties en angsten zorgen er juist voor dat je super alert wordt. Natuurlijk ga je hierdoor al helemaal slecht in slaap komen.

Om een definitieve oplossing voor je slaapprobleem te vinden moet er aan deze angst- en stressgevoelens gewerkt worden. Het sturen van je gedachten in de juiste richting gaat belangrijk zijn.

Oorzaak 2 :  Een verstoorde hormoonbalans

Het slaaphormoon melatonine zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur daalt, waardoor het lichaam weet dat het nacht is en gaat rusten. Wanneer de stof in het bloed komt, worden we doezelig en vallen we in slaap.

Als het licht wordt, stopt de melatonineproductie en worden we wakker. Melatonine geeft rust en herstelt het lichaam, wat essentieel is voor een optimale gezondheid. De stof ondersteunt het hart- en bloedvatenstelsel, ondersteunt het immuunsysteem, heeft een gunstige werking op ouderdomsverschijnselen en vermindert spanningen.

Maar naast melatonine is er nog een ander hormoon dat zeer belangrijk is of we al dan niet goed kunnen slapen. Het stresshormoon cortisol kan ervoor zorgen dat je ’s nachts slecht slaapt. En zeker in stressvolle situaties wordt er veel cortisol aangemaakt. Vandaar ook de naam stresshormoon.

Dit stresshormoon cortisol helpt ons in de ochtend om op te staan. Het stimuleert ons brein, zorgt voor alertheid en herstelt onze bloedspiegel als deze te laag is. Maar als er voor je gaat slapen nog teveel cortisol in je bloed zit, zorgt de stimulerende werking ervan dat je ’s nachts niet slaapt. Het is daarom belangrijk om er voor te zorgen dat het cortisolniveau voor het slapen gaan op een natuurlijke manier zo laag mogelijk gehouden wordt.

In een ideale situatie zal het cortisol gedurende de nacht op een zodanig niveau zakken dat je in een gezonde diepe slaap te laten vallen. In de morgen krijg je opnieuw een piekniveau van cortisol productie die je de nodige energie geeft om op te staan. Maar helaas is deze ideale situatie niet weggelegd voor iedereen. Het moge wel duidelijk zijn dat ook hier de verhoogde cortisol productie in de avond en in de nacht moet worden aangepakt. Alleen zo zal je terug tot een goede nachtrust komen.

Oorzaak 3 :  Onvoldoende afkoeling tijdens de nacht

Onze lichaamstemperatuur schommelt van 36° tot 38° gedurende een dag. Vandaar het gemiddelde van 37° dat we allemaal aannemen als een normale lichaamstemperatuur.

Tijdens de dag is onze lichaamstemperatuur het hoogste en zorgt ervoor dat we fit, alert en wakker zijn. Een lagere lichaamstemperatuur tijdens de nacht zorgt dat je moe en slaperig wordt.

Als je lichaamstemperatuur in de late avond en nacht niet voldoende gaat zakken, ga je problemen krijgen met het inslapen en doorslapen. Het is dus weer belangrijk om op een natuurlijke manier deze lichaamstemperatuurschommeling op punt te houden. Zonder verlaagde lichaamstemperatuur in de nacht geen voldoende slaap.

Oorzaak 4 : Een verstoorde biologische klok

In onze hersenen hebben we een ingebouwde biologische klok. Een speldenknop groot, maar o zo belangrijk voor ons slaap-waak ritme. Als je biologische klok nog niet zegt “tijd om te gaan slapen”, zal je lichaam ook nog niet klaar zijn om te gaan slapen. Meer nog, als je biologische klok niet “op zijn tijd” loopt kan je overdag ook in een slaapmodus geraken waardoor je bijna geen stap meer vooruit komt.

 

Wat is dan een echte oplossing voor het slaapprobleem

 

De schommeling van de lichaamstemperatuur, de aanmaak van hormonen en de biologische klok hebben allemaal een invloed op mekaar. Als je biologische klok bijvoorbeeld fout loopt, zal ook de aanmaak van hormonen (melatonine en cortisol) en de juiste lichaamstemperatuur voor de nacht in de problemen geraken.

Als je al de slaapmiddelen die je aangeboden worden even nader bekijkt zal er niet één de hierboven genoemde echte oorzaken van je slaapprobleem behandelen. Zal een kussenspray jou lichaamstemperatuur behandelen? Gaan slaappillen je hormoonbalans in evenwicht brengen? Kan een kruidenmiddel je biologische klok gelijk zetten?

Dacht het niet. En net daarom gaan jouw slaapproblemen altijd terugkomen. Stop dus je zoektocht naar het ultiem wondermiddel om toch maar te kunnen slapen.

Wat dan wel? Als je ECHT iets aan je slaapprobleem wil doen is er eigenlijk maar één oplossing. Alleszins in bijna alle gevallen biedt dit het beste resultaat op de lange termijn.

Pas je slaapgewoonten aan, je levensstijl, je voedingspatroon en je voorbereiding op de nacht. 

Dit kan je dus niet met juist één maatregel te treffen. Hiervoor dien je een aantal kleine veranderingen aan te brengen in je leefpatroon die allemaal samen met mekaar opgeteld een enorm verschil gaan maken. Een juiste vorm van lichaamsbeweging kan je lichaamstemperatuur verlagen wanneer het nodig is. De eerste activiteit na het opstaan kan je biologische klok terug ijken. Door een juist voeding verlaag je terug het cortisol gehalte. Allemaal kleine dingen die samen het verschil maken.

Als je regelmatig slecht slaapt is een aanpak van de dieperliggende oorzaken de enigste oplossing. De Perfect Slapen in 7 stappen methode is een aanpak die net al deze dieperliggende oorzaken gaan aanpakken. Het heeft al duizenden mensen definitief hun slaapprobleem opgelost.

Door te weten wat de echte oorzaken zijn van slecht slapen ben je nu in staat om deze ook aan te pakken. Geen wondermiddeltjes en weggegooid geld meer. Laat je leiden daar de Perfect Slapen in 7 Stappen methode die ook jou gaat helpen om van die slapeloze nachten verlost te geraken.

 

 

 

 

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

4 reacties op “Slecht slapen

  1. Door Vanschoelant michael

    Slecht slaapen

  2. Door Noerens

    Hoe los ik mijn slaapprobleem dan werkelijk op

    1. Door yves

      ik spaapapneu neusmasker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *