Slapeloosheid - Hoe er vanaf geraken! 7 stappen voor een perfecte slaap.
slaapweetjes.be - Perfect slapen in 7 stappen!
Slaapweetjes 16 november 2017
mm
Raymond Geen reacties

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Slapeloosheid mag dan wel een van de meest voorkomende slaapproblemen zijn, het probleem onderkennen is al een grote stap en de oplossing dan ook nabij.

Wanneer spreekt men van slapeloosheid?

Slapeloosheid, ook wel insomnia genoemd, is één van de meest voorkomende slaapstoornissen. Je slaapt slecht. Overdag ben je altijd moe. Je kan niet meer doen wat je wil omdat je futloos bent. Iedereen slaapt wel eens slecht. Eén of twee nachten de slaap niet kunnen vatten is niet erg zorgwekkend.

Als deze situatie echter langere tijd blijft aanhouden kunnen we wel spreken van een slaapprobleem. Iedereen heeft immers slaap nodig om te kunnen functioneren. Een minimum van 6 uur slaap per nacht is echt wel nodig. Beter zou zijn een nachtrust te hebben van wel 8 uur.

Normale slaap

We hebben allemaal onze slaap nodig om tot rust te komen. Van slapen gaan we lichamelijk en geestelijk herstellen. We krijgen hiermee weer de nodige energie om de dag op een goede manier te starten.

Gemiddeld slapen we een derde deel van ons leven. De slaapbehoefte varieert van mens tot mens. Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. De één slaapt weinig en terwijl een andere veel slaap nodig heeft. Het is de kwaliteit van de slaap die belangrijk zal zijn of iemand goed is uitgerust.

Naarmate mensen ouder worden gaan ze minder slapen. Pasgeborenen slapen wel 16 uur per dag. Volwassenen doen het met 7 à 8 uur. Een vrouw slaapt gemiddeld ook een beetje langer dan mannen.

Structuur van de slaap

De slaap begint met sluimeren. Ze wordt steeds dieper en dieper. Uiteindelijk raken we in een zeer diepe slaap. In deze fase zijn mensen zeer moeilijk te wekken. Het lichaam rust nu uit. Het bouwt energie op die we nodig hebben om de volgende dag te kunnen gebruiken. Na deze diepe slaap komen we in de droomslaap of REM-slaap. Nu worden alle emoties en informatie van de afgelopen dag verwerkt.  Hoog tijd voor zoete dromen.

Deze cyclus maken mensen elke nacht 4 à 5 keer en ze duurt ongeveer anderhalf uur. In de loop van de nacht wordt de slaap minder vast. De periodes van diepe slaap worden korter en de droomfase wat langer.

Iemand die minstens een maand last heeft van slecht slapen en daarbij ook nog minder goed functioneert heeft last van een slaapstoornis.

Kenmerken van slapeloosheid:

  • je kan moeilijk in slaap geraken (normaal duurt een inslaapproces ongeveer 15 min)
  • gedurende de nacht wordt je dikwijls wakker (tot 2 keer is normaal als je nadien terug in slaap valt)slapeloze vrouw
  • je bent elke morgen zeer vroeg wakker (en valt  niet meer terug in slaap)
  • slapen doe je zeer weinig (en daardoor heb je het gevoel van niet te hebben geslapen)

Mogelijke oorzaken van slapeloosheid:

  • spanningen of stress die je blijven achtervolgen en in het hoofd spelen
  • algemeen slecht voelen zoals bij een depressie
  • jeuk of andere lichamelijke aandoeningen
  • bovenmatig alcoholgebruik
  • slecht bed of slechte slaapplaats
  • overgang voor vrouwen

De oorzaken van slapeloosheid zijn meestal niet echt duidelijk.  Dikwijls worden we radeloos enkel maar door te zoeken naar de reden van onze slapeloosheid. Wisten we de oorzaak maar altijd.  Veel van onze problemen zouden wellicht vlug verholpen zijn.

 Zichtbare tekenen van slapeloosheid:

  • Je voelt je altijd maar moe. Vermoeidheid gaat je hele leven bepalen.
  • Je bent erg lusteloos en niets kan je schelen.
  • Efficiënt werken is er niet meer bij.
  • Je bent niet meer alert en mist hierdoor heel wat gebeurtenissen om je heen.
  • Je bent zeer somber. Bij alles heb je een slecht gevoel.
  • Je bent snel prikkelbaar door kleine dingen die je niet aanstaan. Irritaties achtervolgen je een ganse dag.
  • Je vergeet bijna alles. Het geheugen wil niet meer meewerken.

Slapeloosheid: kan je er wat aan doen?

Als de slapeloosheid al te lang blijft duren zoek je al snel naar een oplossing voor je slaapprobleem. Zeker als de negatieve gevolgen voortdurend gaan toenemen. Dikwijls is een bezoek aan de huisarts het eerste waar men aan denkt. Doch laat dit slechts de ultieme en laatste oplossing zijn. Kijk beter ook naar andere middelen die meer aangewezen zijn bij slapeloosheid.

Huisarts

Bij slapeloosheid kan je naar je huisarts gaan. Hij zal de slapeloosheid met je bespreken om samen de oorzaak van je slaapprobleem proberen te achterhalen. Om de eerste tekenen van slapeloosheid te verhelpen kunnen er slaappillen voorgeschreven worden, zodat je je terug beter gaat voelen.

Meestal schrijft de huisarts slechts slaapmedicatie voor om tijdelijk te gebruiken. Er bestaat immers een grote kans op verslaving en ook tolerantie. Bij langdurig gebruik zal er telkens zwaardere slaapmedicatie dienen voorgeschreven te worden. Dit is absoluut niet wenselijk natuurlijk. Als zelfs na het innemen van slaapmedicatie de slapeloosheid blijft duren, zal er een slaaptherapie overwogen worden.

Slaappillen

De meest voorgeschreven slaappillen zijn benzodiazepinen. Ze behoren tot de groep van medicijnen met kalmerende eigenschappen. Deze slaappillen bestaan reeds jaren en zijn door de meeste mensen gekend. Door het remmen van overdracht van prikkels tussen de zenuwcellen zorgen ze voor een kalmerend effect. Zo kan men gemakkelijker in slaap vallen.

Afhankelijk van hoe de slapeloosheid zich manisfesteert wordt er slaapmedicatie voorgeschreven. Het grootste verschil is het tijdstip van toedienen en de duur van de werking ervan.

Hand met medicatie

Volgende slaapmedicatie is goed gekend bij mensen die slaapproblemen hebben:  Valium, Rohypnol, Temesta, Loramet, Dormicum, Mogadon. Deze benzodiazepines hebben een goede werking maar leiden na langdurig gebruik tot verslaving. Je kan er niet meer zonder. Je zal niet meer kunnen slapen zonder een slaappil.

Niet te verwonderen dat in België en Nederland een ongekend hoog voorschrijfgedrag van slaapmedicatie ervoor zorgt dat al 1 persoon op 3  afhankelijk is geworden van slaapmedicatie. Dit in de bevolkingsgroep van mensen boven de 50 jaar.

De laatste jaren is er nieuwe slaapmedicatie op de markt gekomen die minder verslavend zou zijn. Denk dan vooral aan Stilnoct en Movane. Doch hiervan is men nu ook al aan het terugkomen. Ook de nieuwe slaapmedicatie is verslaving- wekkend. Ze horen niet tot dezelfde familie als de benzodiazepines. Hun werking echter is dezelfde. Ze kunnen dan ook best slechts tijdelijk gebruikt worden.

Je kan ook online je apotheker en huisarts kiezen en het gepaste medicijn voor jouw slaapprobleem vinden. Zet slaapprobleem in de zoekbalk en je zult op de juiste pagina’s terecht komen.

Klik hier voor je online apotheek en dokter.  

Apotheker en slaappillen

Er zijn bij de apotheker of drogist ook slaapmiddelen te koop. Kruidenmiddelen of homeopathische middelen die een positief effect hebben op de slaap zijn er in grote hoeveelheden. Ook hier betreft het een werking op de symptomen van de slapeloosheid en niet voor het verhelpen van de oorzaak van de slapeloosheid.

Deze slaapmiddelen zijn vrij van huisartsvoorschrift. Dit wil niet zeggen dat ze altijd veilig zijn. Voorzichtigheid is dan ook zeker geboden. Veel slaapmiddelen hebben niet dezelfde veiligheidstesten ondergaan als de reguliere slaapmedicatie. In België en Nederland zijn deze wel geregistreerd. De samenstelling van wat er in het middel zit is precies omschreven. Voorbeelden van merknamen zijn oa. St. Janskruid, Valeriaan, Passiebloem, Sambrosa sap.

Tips bij slapeloosheid

Misschien kunnen onderstaande tips ook helpen tot het bekomen van betere nachten en een oplossing bieden voor je slapeloosheid.

  • Probeer iedere dag op hetzelfde uur te gaan slapen.
  • Geen dutjes overdag als het kan. Je zal ’s avonds minder moe zijn na een middagdutje.
  • Gebruik je slaapkamer om te slapen, zorg voor een goede matras en kussen.
  • Geen koffie, alcohol, of zware maaltijden voor het slapengaan.
  • Werk niet tot je gaat slapen. Neem wat tijd voor ontspanning vooraleer je gaat slapen.
  • Blijf niet liggen als je wakker wordt. Ga even wat doen, een boek lezen of zo, of wat warme melk drinken.

Slapeloosheid en slaaptherapie

Geen slaapmedicijnen

Met slaaptherapie bedoelen we een therapie zonder medicijnen. Een therapie waar we de oorzaak van de slaapproblemen gaan zoeken. Je gaat merken dat uw gedachten, gevoelens en gedrag nauw met elkaar verbonden zijn. Je zal dan ook zien dat uw in- en doorslaapproblemen wederzijds beïnvloed worden door enerzijds deze gedachten en gevoelens, en anderzijds door uw dagdagelijks doen en laten.

Er zullen technieken aangeleerd worden om het inslapen te vergemakkelijken en je slaapgewoonten te verbeteren. Hierbij ga je anders leren aankijken naar slaap. Niet zozeer de lengte van onze slaap wordt belangrijk. Men zal de focus leggen op de kwaliteit van onze slaap.

7-stappenplan voor een perfecte slaap

Beter slapen kan u leren. In 7 stappen naar een goede nachtrust. Met meer energie de dag aanvatten en zo terug een leuker leven hebben is wat we willen bereiken.

Het 7-stappenplan voor een perfecte slaap laat je zien hoe iedereen uiteindelijk toch van de slapeloosheid af zal geraken. Het boek is bijzonder vlot om te lezen, en maakt gegarandeerd komaf met je slaapproblemen. Lees daarom vlug verder en weet dat enkel een goede aanpak van de slaapproblemen kunnen leiden tot de beste en de meest langdurige resultaten.

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *