Slapeloosheid tijdens de zwangerschap - slaapweetjes.be - met de 7 stappen methode voor een perfecte slaap!
slaapweetjes.be - Perfect slapen in 7 stappen!
Ik kan niet slapen 20 september 2018
mm
Raymond 2 Comments

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Hier ga je lezen hoe het toch maar komt dat je tijdens de zwangerschap niet zo gemakkelijk in mijn eigen slaapritme komt.

Slapeloosheid tijdens de zwangerschap. Een wel gekend fenomeen. Met specifieke redenen.

Niet goed kunnen slapen tijdens de zwangerschap

De meeste zwangere vrouwen krijgen te maken met slaploosheid gedurende de zwangerschap. In het begin moet je lichaam nog heel erg wennen aan alle hormonale veranderingen die plaats vinden. In een later stadium is de groeiend buik de oorzaak dat je niet zo goed kunt slapen.

Slapeloosheid tijdens de zwangerschap

Veranderingen in de hormoonhuishouding zorgen ervoor dat je in het begin van de zwangerschap te maken krijgt met slapeloosheid. Je krijgt moeite met inslapen of bij het doorslapen. Daarnaast is heel licht slapen en heel vroeg wakker worden ook iets wat vaak voorkomt. Bovendien is het algemeen bekend dat vrouwen wat meer ieder geluid of dingen waarnemen dan mannen. Dit is helemaal het geval als er kinderen zijn. Ook dat kan zorgen voor een onderbroken nachtrust. Uiteraard verandert eigenlijk je hele slaapritueel en cyclus tijdens de zwangerschap. Je slaapt anders dan normaal.

Hele heftige dromen

We hadden het net al even over licht slapen. Dit zorgt ervoor dat je snel wakker wordt bij ieder geluid. Dat geldt ook voor het omdraaien. Normaal gesproken zou je dan waarschijnlijk gewoon doorslapen maar nu ben je gelijk wakker. Hierdoor is de kans groter dat je ook meer gaat dromen. Die dromen kunnen best heftig zijn, en eigenlijk soms ook gewoon nachtmerries worden. Je droomt meestal over de dingen of gebeurtenissen die je onlangs hebt meegemaakt. Maar het kan ook over zaken gaan waar je je onbewust toch mee bezig bent. Deze dromen staan dan voor het verwerken van alles wat je meemaakt.

Piekeren over het aanstaande moederschap

Het piekeren over bijvoorbeeld het aanstaande moederschap of de bevalling kun je ook aardig uit je slaap houden of je kunt er wellicht nare dromen van krijgen. Heb je twijfels of pieker je ergens over? Probeer er dan over te praten met je partner of een vriendin. Wie weet helpt dat om te voorkomen dat je ’s nachts wakker ligt van het gepieker. Een andere oplossing is een schrijfboekje en pen naast je bed leggen. Kun je weer niet slapen omdat je ligt te piekeren over bijvoorbeeld de bevalling, over de aankleding van de babykamer of een naam voor het kindje. Schrijf het dan van je af. Hopelijk helpt dit om beter te kunnen slapen.

Je slaapbehoefte verandert

Normaal gesproken heb je misschien genoeg aan zeven of acht uur slaap. Om de volgende dag weer fris en fit op te staan. Tijdens de zwangerschap (en vooral in het beginstadium) verandert je slaapbehoefte. Het is heel goed mogelijk dat je behoefte krijgt aan tien tot twaalf uur slaap. Het geeft alleen geen garantie dat je ook daadwerkelijk goed kunt slapen. Slapeloosheid tijdens de zwangerschap komt vaak voor. Goed slapen als je in verwachting bent is echt van essentieel belang. Een goede reden om ’s avonds wat eerder te gaan slapen en als het mogelijk is om in de middag even wat rust te nemen en als het lukt om een middagdutje te doen.

Het is belangrijk om goed naar je lichaam te blijven luisteren. Als je een slaperig gevoel krijgt mag je daar best aan toegeven en even gaan slapen. Je kan je zeker de eerste maanden heel moe voelen. Dat komt door de veranderingen van je hormoonhuishouding. Daarnaast maakt je lichaam ook meer progestron aan. Wat voor een extra slaperig gevoel kan zorgen.

Iedere nacht meerdere malen wakker worden

Pijnlijke en wat gespannen borsten, banden en bekken die een trekkerig gevoel geven. Maar ook kramp in je kuiten, rusteloze benen, rugpijn en opkomend maagzuur kunnen ervoor zorgen dat je  ’s nachts niet lekker in slaap komt of door kunt slapen. met als gevolg dat je ’s nachts meerdere malen wakker wordt. Het is een feite waar je niet omheen kan. Tijdens je zwangerschap moet je vaker naar het toilet. Dit kan je nachtrust ook behoorlijk verstoren.

In het begin van de zwangerschap moet je vaker plassen. Dit komt vooral omdat je wat meer vocht vasthoudt, je hele hormoonhuishouding is aan het veranderen en je baarmoeder gaat op je blaas drukken. Dit verdwijnt weer zo ongeveer rond de twaalf weken. In een later stadium moet je ook vaker plassen. Ook dan kan dit je nachtrust behoorlijk verstoren en zorgen voor slapeloosheid tijdens de zwangerschap. In deze latere fase moet je vaker naar het toilet omdat je buik groeit. Je groeiende buik zorgt ervoor dat je blaas wat minder plaats krijgt.

 

Je kindje schopt en beweegt in je buik

Het is natuurlijk iets heel erg moois om mee te maken. Je kindje dat je voelt bewegen en aan het schoppen is in je buik. Maar ook dit kan ervoor zorgen dat je niet goed kunt slapen. Ook je groeiende buik kan ervoor zorgen dat je wat minder nachtrust krijgt. Je weet misschien niet goed hoe je zo comfortabel mogelijk moet gaan liggen tegen het einde van je zwangerschap. Dit kan ook bijdrage aan slapeloosheid tijdens de zwangerschap. Wellicht kan je (om in een wat prettigere houding in bed te kunnen liggen) een zwangersschapskussen gebruiken. Het kussen helpt om je buik wat meer ondersteuning te geven waardoor je misschien wat fijner in bed kunt liggen. Het helpt je om wat beter te kunnen slapen en op die manier wat meer nachtrust te krijgen. Het gebruik van een zwangersschapskussen is zeker het proberen waard.

Door misselijkheid niet kunnen slapen

Gedurende de zwangerschap kan het voorkomen dat je voor het naar bed gaan wat last krijgt van een misselijk gevoel of dat je wat last krijgt van een lege maag. Neem dan voor je daadwerkelijk in bed stapt nog even iets te eten. Kies dan wel voor wat lichte voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld een crackertje. Je hoeft verder echt niet bang te zijn het kan verder geen kwaad om nog wat te eten voor je gaat slapen. Het kan je wel helpen om snel weer van je misselijkheid verlost te zijn en wie weet helpt om wat gemakkelijker in slaap te vallen. Slapeloosheid tijdens de zwangerschap iedere zwangere vrouw krijgt er vroeg of laat mee te maken.

Slapeloosheid tijdens de zwangerschap. Een wel gekend fenomeen. Met specifieke redenen. Inderdaad.

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

2 reacties op “Slapeloosheid tijdens de zwangerschap

  1. Door Onlinepharmacy

    Indrukwekkend betoog. Dank u!

  2. Door SrMaryTerzo

    Hahaha heerlijk, hè zo”n avondje voor jezelf..heb je gewoon nodig, op z”n tijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *