Slapeloosheid en stress - slaapweetjes.be - met de 7 stappen methode voor een perfecte slaap!
slaapweetjes.be - Perfect slapen in 7 stappen!
Slaapweetjes 10 december 2017
mm
Raymond Geen reacties

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

In dit bericht zal je meer te weten komen over hoe stress je ook slapeloze nachten kan bezorgen. Het is dan ook belangrijk te onderkennen wat stress is en hoe je dit kan meten.

Stress in een van de meerdere oorzaken voor slapeloosheid. Het is zelfs een heel belangrijke factor bij mensen die echt een probleem hebben met slapen. Het is niet gemakkelijk om van een avond te genieten en zich te ontspannen na een dag vol stress. En als men zich niet kan ontspannen zal het inslapen bij bedtijd een probleem worden.

Ons lichaam en geest komen tot rust wanneer we slapen. We gaan ons terug opladen voor de volgende dag om met nieuwe energie te kunnen ontwaken.

Maar wanneer we vol stress zitten, lukt dit echter niet zomaar. Steeds maar denken aan wat nog komen moet helpt je niet echt bij het inslapen. De spanning door de stress maakt het dat we zelfs bijna niet meer slapen. De gevolgen van deze slapeloosheid laten zich raden:

  • vermoeidheid en lusteloosheid
  • prikkelbaarheid
  • minder weerstand
  • concentratie problemen
  • hoofdpijn
  • geheugenproblemen
  • verminderde prestaties

Laten we nu eens gaan kijken wat stress eigenlijk wel is?

STRESS

Waar spreken we nu eigenlijk over?

Iedereen heeft wel eens te maken met stressvolle situaties.  Denk hierbij maar eens aan examens, hoge werkdruk, financiële problemen of in een relatie zitten waar niet alles vlekkeloos verloopt. Er zijn genoeg voorbeelden die voor ons stresserend kunnen zijn.

Stress is een natuurlijke reactie van het lichaam. In je hersenen komt er een hormoon vrij.  Dit stresshormoon (cortisol) verhoogt je mentale en lichamelijke alertheid. Je lichaam bereidt zich voor op een inspanning.  Het kan dan ook positief zijn en in bepaalde situaties wel degelijk een juiste reactie uitlokken.  Veel mensen hebben bijvoorbeeld de examendruk nodig om te kunnen presteren. Meestal komt dit probleem dan ook slechts voor op bepaalde momenten. We noemen deze vorm dan ook acute stress.

Anderzijds kan je ook voortdurend een gevoel van stress ervaren. Je merk  dat deze heel belastend is voor het hele lichaam. Constant onder spanning staan en onder hoge druk leven. Deze vorm wordt ook wel chronische stress genoemd. Als deze situatie al te lang aanhoudt kan je best iets ondernemen om terug meer relax te zijn.

 

Oorzaken van STRESS

Het moge duidelijk wezen dat een stresserende situatie voor iedereen anders is. Wat voor iemand echt hopeloos stresserend is, kan voor iemand anders dan weer perfect hanteerbeer zijn. Dit hangt dikwijls af van het zelfvertrouwen van iemand. Toch vinden we vaak terugkerende oorzaken:

Examenstress

De spanning in de examentijd is meestal goed voelbaar. En dit zowel bij de student als bij zijn naaste omgeving. Ouders en grootouders hebben dikwijls evenveel of zelfs meer zenuwen dan de student zelf. Meestal is dit een gezonde spanning en resulteert het in betere prestaties. Toch kan het ook verlammend werken. Stress kan zorgen voor angst en paniek aanvallen. Regelmatig hoor je uitspraken van “ik kan er niets meer van” en zie je felle huilbuien. Gelukkig is deze examenstress van voorbijgaande aard en kan je vlug opnieuw genieten van het studentenleven.

Evaluatiestress

Ook een evaluatie op het werk kan gepaard gaan met heel wat stress. Het is een beetje vergelijkbaar met examenstress. Iedereen wordt wel wat zenuwachtig wanneer men beoordeeld wordt. Denk er best niet teveel over na. Deze evaluaties zijn slechts sporadisch. Doe gewoon je job en alles zal wel voor elkaar komen.

Stress op het werk

Opvoeren van de werkdruk resulteert vaak in stress. Als je taken vermeerderd worden bovenop het normale werk komt men in een stresserende situatie. Extra werk binnen de gestelde uren breng heel wat stress mee. Ook de relatie met je baas kan stresserend zijn.  Zeker als je angst voor je meerdere hebt. Ook een vervelende collega kan je bijzonder nerveus maken. De angst om je job te verliezen is een andere vorm van stress maar zeer bepalend voor je functioneren. Ook het zich niet geapprecieerd voelen op het werk is vaak stresserend.

Deze extra druk op het werk kan voor een onevenwicht zorgen tussen de werksituatie en thuis. Als je dit thuis uitwerkt kan dat zelfs gepaard gaan met problemen in je relatie.

Relatiestress

Als er problemen zijn in een huwelijk, een liefdesrelatie, of in een gewone vriendschappelijke relatie, is het niet zo gemakkelijk om goed om te gaan met stress. Wanneer een relatie ten einde loopt, geeft dit waarschijnlijk alleen nog maar extra stress. Belangrijk is het om te weten wat er druk uitoefent op de relatie. Door stress op het werk bijvoorbeeld kan het zijn dat je minder tijd met je geliefde doorbrengt.

Stress door ziekte of overlijden

Langdurig ziek zijn bezorgt een mens ook een hoop stress.  Zeker bij een slepende en ongeneeslijke ziekte zijn de stressgevoelens dikwijls niet te harden. Ook voor degene die moet zorgen voor een zieke partner kan het bijzonder stresserend zijn. De druk op het huishouden, op het werk of van de zorg voor de kinderen kan een enorme belasting zijn. Hetzelfde kan je ook zien bij mensen die zorgbehoevende ouders moeten bijstaan. En al helemaal wanneer je met een langdurig ziek kind thuis bent.

Een overlijden geeft dikwijls ook een verhoogde stress. Het is  niet alleen het verdriet dat we voelen maar ook alle zorgen die op ons afkomen.

Daarom is het essentieel om steun te krijgen van familie en vrienden. Het is geen probleem om je stress met hen te delen.

 

Stress door geldproblemen

Misschien wel de belangrijkste oorzaak van stress is een tekort aan geld.

De post niet durven openen uit vrees voor alweer een factuur.

Niet weten of je de huur nog kan betalen of de lening die bij de bank loopt. Ook het niet weten of je nog eten kan kopen op het einde van de maand.

Niet eenvoudig om dit probleem aan te pakken. Eventueel kan je een afspraak maken bij een financieel adviseur bij je bank.

Of ga bij de plaatselijke overheid eens langs en bekijk of  een budgetbeheer geen oplossing kan zijn.

Symptomen van STRESS

Beïnvloed stress ook jouw leven? Misschien wel. Het is daarom belangrijk om de symptomen ervan te herkennen, zodat je er ook op een goede manier kan op reageren.

Fysieke stresssymptomen

1) Acute stress :  Deze is van korte duur en gaat over wanneer de stressvolle situatie voorbij is. Bv. wanneer de examens afgelopen zijn en je hebt een goede uitslag.

  • hartritme stijgt en hartkloppingen kunnen voelbaar zijn
  • opspannen van spieren
  • stijging van de bloeddruk
  • ademhaling die sneller en korter is
  • vaker naar het toilet gaan

2) Chronische stress : Wanneer je voortdurend last van stress hebt, kunnen er serieuze gezondheidsproblemen optreden. Eventueel kunnen ze zelfs overgaan in een depressie.

  • maag- en darmproblemen: misselijkheid, diarree, constipatie
  • pijn in de borstkas
  • duizeligheid
  • hoofdpijn
  • verminderde afweer tegen ziektes, bv. dikwijls verkouden zijn

Mentale stresssymptomen

Deze komen duidelijker tot uiting bij de chronische vorm.

  • overdreven reactie bij futiliteiten
  • moedeloos en angstig zijn, dat zelfs kan leiden tot minder zelfvertrouwen en een lager zelfbeeld
  • concentratieverlies met moeilijkheden zich te focussen op één taak
  • onvoorspelbare reacties in een situatie met de ene keer een totale inzet en de andere keer beslissingen uit de weg gaan

Hoe omgaan met STRESS

 

Goed omgaan met stressvolle situaties en stressbestendiger worden is voor velen niet zo gemakkelijk. In deze drukke tijden steekt stress immers bij schering en inslag de kop op.

Vormen van stress

Een onschuldige vorm van stress is de natuurlijke reactie van ons lichaam op dreiging en gevaar. Ons lichaam reageert om een extra inspanning te kunnen leveren. Deze stress hebben we nodig als motivatie en helpt ons grenzen te verleggen. Denk maar aan een loopwedstrijd waarvoor we hard getraind hebben.

Stress is minder onschuldig als je gedurende een langere tijd in een stressvolle situatie beland bent. Het kan dan een negatief effect hebben op je leven en ervoor zorgen dat je niet meer goed functioneert.

Bewust worden van stress

In de eerste plaats is het goed om de symptomen van stress te herkennen. Voel je meer irritatie, prikkelbaarheid of overgevoeligheid, wees dan aandachtig voor deze signalen. Je lichaam laat immers weten wanneer er iets fout dreigt te lopen.

Als je denkt deze stressgevoelens te herkennen, probeer dan uit te zoeken welke hiervoor de uitlokkende oorzaken kunnen zijn. Is het bijvoorbeeld enkel in bepaalde situaties, of in aanwezigheid van bepaalde personen? Of misschien liggen je doelstellingen wel te hoog?

Hoe er mee omgaan

Stel je verwachtingen bij en leer te relativeren in het leven. Dit is misschien wel het allerbelangrijkste om te doen. Alles komt op zijn tijd. Stuur je verwachtingen bij naar een meer haalbaar niveau. Bouw genoeg rust in. Zo kan je er nadien weer stevig tegenaan

Leer nee te zeggen.

Iedereen heeft wel iets van jou nodig. Collega’s, partner, ouders, kinderen, vrienden, allemaal weten ze dat ze bij jou terecht kunnen. Hulp bij schooltaken, extra projecten op het werk, overal sta jij altijd klaar om te helpen. Je belast nog liever jezelf om toch maar niet nee te hoeven zeggen.

Nochtans geeft een nee je extra tijd voor jezelf. Tijd die je nodig hebt om dingen te doen die voor jou belangrijk zijn. Om dingen te doen die je leuk vindt.  Dingen die je ook nodig hebt om je batterijen weer op te laden. Dus zeg af en toe eens nee, wees assertief en stel je grenzen.

Zorg voor een goede balans op je werk en bij je thuis. Zorg voor afwisseling en ontspanning. Sla even een praatje met een collega tijdens het drinken van een koffietje. Of ga onder de middagpauze even wandelen. Doe wat aan sport thuis om even je hoofd helemaal leeg te maken.

Durf te praten over stress wanneer het je teveel wordt. Met het erover praten leer je het probleem ook onder ogen zien. Zo alleen al verlicht je je zorgen. Vraag hulp als je vast komt te zitten. Familie en vrienden staan altijd klaar als je zo nodig hebt om je te helpen of om advies te geven.

Bekijk alles in perspectief en stel hierbij je prioriteiten. Zo kan je wellicht enkele taken schrappen en maak je vanzelf extra tijd vrij voor jezelf. Verdeel de taken met je partner en zorg voor een aangepaste werkplanning.

Sta op een vast uur op. Slaap voldoende, bij stress heb je gauw 8u slaap nodig.  Bouw regelmaat in. Neem tijd voor ontbijt, lunch en avondmaal

Om sterker te zijn dan stress heb je een voldoende dosis zelfvertrouwen nodig. Verzorg jezelf. Trek een leuke outfit aan. Denk positief. Doe vooral waar je goed in bent. Lach vaker, ook bij tegenslagen. Accepteer complimentjes, zeg dikwijls dankjewel.

Zorg voor een gezond voedingspatroon. Geen fastfood ook al heb je geen trek in iets anders. Drink genoeg water, 2 liter per dag als het kan.

Samenvattende conclusie 

 

Als je voelt dat je onder stress staat en je in een situatie bent dat stress de controle neemt over je bestaan wordt het hoog tijd om op zoek te gaan naar de oorzaken van deze stress.

Is er soms een bepaalde situatie die je stress bezorgt? Is er constant veel druk op het werk? Of ben je misschien te veeleisend voor jezelf?

Probeer er voor te zorgen dat je niet in stressvolle situaties terecht komt. Leg jezelf geen al te hoge druk op.

En als je dan toch in een stressvolle situatie zit doe er iets aan. Op het werk kan de druk echt groot zijn. Breng zeker je werk niet mee naar huis.

Relativeer de dingen meer. Stel voor jezelf doelen die beter haalbaar zijn. De druk zal minder aanvoelen wanneer je een mooi doel hebt bereikt.

Stel je prioriteiten en aarzel niet om hulp in te roepen wanneer het echt nodig is.

Praat over stress met je familie of vrienden. Maak zeker genoeg tijd vrij voor ontspanning.

Een beetje joggen of een andere leuke sport zijn zeer belangrijk om je stress binnen de juiste proporties te laten blijven.

 

Nooit meer zorgen. Volg deze link. 

 

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *