Slaap : verrassende slaapweetjes ! - slaapweetjes.be - met de 7 stappen methode voor een perfecte slaap!
slaapweetjes.be - Perfect slapen in 7 stappen!
Slaapweetjes 1 januari 2018
mm
Raymond Geen reacties

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Hier ga je nog een nadere kijk op onze slaap lezen tesamen met enkele verrassende slaapweetjes!

Slaap :  van nabij bekeken

 

Zalig lekker in bed. Uitrusten en met veel energie een nieuwe dag kunnen starten. Ja, voor de meeste mensen is slapen best wel fijn.

Het is pas wanneer je te weinig slaapt dat het beland van slapen naar voren komt. Hoewel we in een normaal slaappatroon van 8 uur wel 1/3 van ons leven slapen is de betekenis van het slapen voor ons lichaam van essentieel belang.

De hersenen hebben echt wel slaap nodig. Zo kunnen ze onthouden wat je overdag hebt geleerd. Zonder slaap is de concentratie ver weg. Ook zal het spraakvermogen verminderen, je reactiesnelheid afnemen, besluitvaardigheid moeilijker worden, en je met een verminderd gevoel voor tijd en ruimte opzadelen. Je zal meer impulsief, dan wel beredeneerd en creatief reageren.

Je lichaam zal aangeven wanneer het tijd is om te gaan slapen. Je wordt moe. De biologische klok in je lichaam reguleert het 24 uren slaap- en waakritme.

De aanbevolen slaaphoeveelheid van 8hr hoeft geen regel te zijn. Dit is een gemiddelde. Toch zou het niet minder dan 6 uur mogen zijn en 9 uur is zeker voldoende. De slaapkwaliteit is hierbij ook nog van groot belang. De eerste 4 a 5 uren zijn hierbij de meest belangrijke.

Voor een goede nachtrust is regelmaat belangrijk. Bij slaapproblemen is het dan ook belangrijk om toch maar die grote wisselingen in bedtijd te voorkomen.

 

Al dan niet verrassende slaapweetjes

 

Is een middagdutje nutteloos?

Als je weinig hebt geslapen zal dit je concentratie en geheugen verminderen. Zo kan je werk er door benadeeld worden. Onderzoek heeft aangetoond dat een powernap wel degelijk nuttig kan zijn. Een korte middagdut maakt dat je terug productiever en creatiever bent.

Wat met een borrel voor het slapengaan?

Veel mensen nemen een borrel als slaapmutsje. Of een glaasje wijn voor het slapengaan. Verstandig is dit echter niet. Het zorgt er misschien dan wel voor dat je sneller in slaap valt, maar uit onderzoek is gebleken dat het ook je REM-slaap verstoort. Het momentum van dromen verdwijnt, de stimulatie en ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel verminderd, en het geheugen wordt aangetast.

Tellen de uren voor middernacht dubbel?

Voorzeker in de volksmond is deze mythe zeer hardnekkig. Doch op welke uren dat iemand slaapt is zeer verschillend. Onze slaap bestaat uit verschillende slaapfases waarbij je van een lichtere naar een diepere slaap gaat, gevolgd door een actievere REM-slaap. De diepere slaap is belangrijk voor het herstellen, zowel fysiek als mentaal. Het is dan ook niet zozeer belangrijk wanneer je nu net gaat slapen, dan wel dat de eerste vier uren van onze slaap belangrijk zijn voor ons lichaam.

Krijg je meer rimpels bij minder slaap?

Een chronisch slaaptekort zorgt voor allerlei problemen. Ook voor de huid zijn er negatieve gevolgen door te weinig slaap. ’s Nachts hersteld de huid zich. Een deel van de normale huidveroudering wordt terug hersteld door een huidverstevigend collageen. De fijne lijntjes in de gezichtshuid blijven beter zichtbaar.

Wordt je sneller dik bij slaaptekort?

Een slaaptekort zorgt ervoor dat er geen goed evenwicht is in de stofwisseling. Greline zorgt ervoor dat je zin krijgt in eten. Terwijl leptine ervoor zorgt dat je weet wanneer je genoeg gegeten hebt. Bij een slaaptekort kriigt het greline de bovenhand en neemt je eetlust toe. De spijsvertering zal daarenboven ook niet meer normaal werken. Mensen die te weinig slapen hebben dan ook een grotere kans op overgewicht.

Veel daglicht zorgt voor een goede slaap?

Bij mensen die overdag veel buiten zijn en veel daglicht zien, wordt ’s avonds voldoende van het slaaphormoon melatonine aangemaakt. Het is daarom belangrijk om ook in de winter exta daglicht te zien. Zit je daarentegen ’s avonds in het felle licht zal een verminderde melatonieproductie optreden, met een mogelijk slaapprobleem als gevolg.

Een banaan voor het slapengaan?

Een bouwstof voor het slaaphormoon melatonine is het aminozuur triptofaan. Dit vinden we terug in een glas warme melk en is dan ook goed voor het slapengaan. Wat lichte koolhydraten extra zorgt voor een nog betere opname van het aminozuur triptofaan, bijvoorbeeld door het eten van een cracker bij de warme melk. In een banaan zitten zowel triptofaan als koolhydraten. Zo kan een melk/banaansmoothie eveneens een goede hulp zijn voor het slapengaan.

Slapen we in één ruk door?

Zelfs bij een normale slaap worden we vele keren per nacht wakker. Het is dus niet zo dat als je in één ruk doorslaapt pas een goede nachtrust hebt. Je bent je echter niet altijd bewust van deze waakmomenten. Tijdens de nacht maak je een vijftal cycli van diepe slaap door, elk ongeveer anderhalf uur. Na elke cyclus ontwaken we al dan niet bewust even.

Ergernissen tijdens de nacht?

Door het slaapgedrag van hun partner zijn er genoeg mensen die enkele uren slaap per nacht missen. Denk hierbij aan het snurken dat een bekend probleem is. Maar ook het het getrek aan het dekbed door de zich omdraaiende partner is een veel voorkomende ergernis.

Welke is de ideale slaapkamertemperatuur?

De beste slaapkamertemperatuur is 18 graden Celsius. Zorg ook voor een goede ventilatie. Voor een gezonde slaap heb je frisse lucht nodig. Als je de slaapkamer onvoldoende ventileert ontstaat er een benauwd en muf klimaat door de koolstofdioxide die je de nacht voordien hebt uitgeademd.

Zijn er pilletjes te overwegen die geen kwaad kunnen?

Ja er zijn middelen om je slaap te vergemakkelijken. Je kan melatoninepilletjes slikken die vrij te koop zijn bij de drogist of bij de apotheek. Melatonine is geen medicijn maar een supplement dat het lichaamseigen slaaphormoon melatonine ondersteunt.

Wanneer heb je een slaaptekort?

Een eenvoudige manier om te zien of je voldoende hebt geslapen is bij het gebruik van een wekker. Je hebt reeds een slaaptekort wanneer je zonder wekker niet wakker wordt. Als je voldoende hebt geslapen ben je meestal wakker voordat de wekker gaat. Het is dus belangrijk genoeg om meer tijd en aandacht te besteden voor je slaap als je merkt dat je een slaaptekort hebt.

Wat is de basis voor aangenaam slapen?

Het is eigenlijk eenvoudig te beschrijven. Een goede matras niet ouder dan ongeveer 10 jaar, een aangenaam dekbed, een daarbij horend kussen en een gezellige slaapkamer vormen de basis voor aangenaam slapen. Met een goed ligcomfort ga je sneller inslapen.

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *