Niet kunnen slapen door burn out. - slaapweetjes.be - met de 7 stappen methode voor een perfecte slaap!
slaapweetjes.be - Perfect slapen in 7 stappen!
Ik kan niet slapen 2 oktober 2018
mm
Raymond Geen reacties

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

We hebben er allemaal wel van gehoord. Burn out. Maar laat het ons toch wat nader bekijken en hoe het onze slaap beinvloed.

Niet kunnen slapen door burn out. We hebben er allemaal wel van gehoord. Laat het ons eens een beetje nader gaan bekijken. Rust en slaap is essentieel voor onze gezondheid. Te weinig slaap daarentegen geeft dan ook een negatieve invloed op ons systeem en kan verschillende problemen veroorzaken. Burn out is er zeker één van.

Burn out en slaaptekort

Een burn out kenmerkt zich vooral ook door slaaptekort en stress op het werk. Je voelt je lusteloos, moe, verward en je wil alleen maar slapen. Je bent in een deprimerende stemming en voelt je totaal nutteloos. De grootste boosdoener is hier de slaap. Iedere gezonde persoon heeft dagelijks een portie slaap nodig om de dag nadien opnieuw te functioneren. Slaap is de heler van je lichaam en je geest.

Rust en slaap is essentieel voor de gezondheid

Het grootste herstel van een burn out komt door vooral veel te rusten en bij te slapen. Na jaren van weinig slaap, piekeren, wakker worden wordt het herstelproces versterkt door veel te slapen. Door te slapen worden onze hersenen leeggemaakt waardoor we weer beter kunnen functioneren. Dromen helpt het verwerken van emotionele zaken. De normale slaapcyclus bij gezonde mensen is 7 tot 8 uur slaap.

De vijf stadia van de gezonde slaapcyclus van 7 tot 8 u:
– De sluimerslaap: Het moment dat je gaat slapen en je spieren ontspannen. Deze sluimerslaap kan 5 tot 10 minuten duren.

– De echte slaap of lichte slaap: Deze lichte slaap duurt 30 tot 40 minuten. In deze cyclus kan je gemakkelijk wakker worden.
– De overgang naar diepe slaap duurt zo’n 5 tot 10 minuten. Je hart slaat minder snel en je ademt ook langzaamaan
– De diepe slaap: Dit duurt ongeveer 20 minuten en zorgt voor de verwerking van je dag in je hersenen.
– REM-slaap: de actieve slaap waar onze hersenen beginnen wakker te worden en waar je begint te dromen. Dit duurt ook zo’n 25 minuten.

Deze stadia kunnen tot vijf keer per nacht worden herhaald bij een gezonde slaper.

Te weinig slaap is slecht voor je gezondheid

Als je te weinig slaapt, wreekt zich dat uiteindelijk op je lichaam. Je energie en stemming daalt alsook je weerstand komt in gevaar. Het slaaptekort te wijten aan een burn out mag men de stille dood noemen. Door nachten niet te slapen heb je enkel nog sombere, depressieve gedachten. Je omgeving voelt dat er iets met jou aan de hand is. Je kan door slaaptekort agressiever reageren op de mensen rondom heen. Of emotioneler zijn in omgang van collega’s.

Mensen met een burn out herkennen waarschijnlijk nog de REM slaap. Aangezien de cyclus niet voldoende op elkaar is afgestemd. Bij slaaptekort wordt je meestal wakker tijdens de remslaap en dat is juist onaangenaam omdat je hersenen terug even op volle toeren gaan werken. Daardoor krijg je een te hoge cortisol in je hersenen.

Slaaptekort door te hoge cortisol waarden in je hersenen door stress:
Stress geeft ook slaapproblemen. . De reden hiervan is het hormoon cortisol. Corticol maakt het mogelijk om lange tijd vol te houden onder stress of druk.

Kenmerken van slaaptekort door hoge cortisol of stress:
Niet goed kunnen inslapen door teveel na te denken of te piekeren
Regelmatig wakker worden omdat je te rusteloos bent
Te vroeg wakker worden en niet meer in slaap geraken
Doodmoe wakker worden en het gevoel hebben van niet te hebben geslapen

De vicieuze cirkel waarin je blijft ronddraaien

Door lang geleden te hebben aan een slaaptekort of niet kunnen slapen is op lange termijn ook een vicieuze cirkel geworden. Je kan niet slapen dus je piekert omdat je niet kan slapen. En zo blijft deze cirkel soms wel jaren onopgemerkt. Tot op een dag het niet meer gaat. Je lichaam protesteert en begint langzaamaan geestelijk ook te lijden. Door stress en te weinig slaap, begin je meer en meer op adrenaline verder te gaan wat uiteindelijk ook schadelijk is voor je organen.

En dan komt de crash… en je bent op… je vraagt je af waarom .. en de lichamelijke en geestelijke klachten zijn een feit.

Gevolgen slaaptekort gezondheid

Korte termijn gevolgen gezondheid

Oververmoeid gevoel en constant moe zijn
Stemmingswisselingen en sombere gedachten
Verlies van concentratie
Verlies korte termijn geheugen
Nog meer stress

Lange termijn gevolgen gezondheid

Overgewicht
Vroegtijdig verouderen door het slaaptekort
Vermoeidheid door je hele lichaam en geest
chronisch geheugenverlies
Minder weerstand dus meer kans op infectieziekten
Diabetis of suikerziekte
Burn-out / Depressies

Slaaptips

Tips ter bevordering van de slaap:

Vaste tijden om te slapen – Regelmaat in je slaap: Probeer een regelmaat in je slaap te krijgen. Dat wil zeggen vaste tijden om op te staan en vaste tijden om te geen slapen.

Hulpmiddeljes uit de app-store: Je kan een slaapapp installeren op je smartphone om je slaapcyclus in de gaten te houden.

Beweging is cruciaal: wandelen en bewegen bevorderen de slaapcyclus

Warme dranken slaapverwekkend: drink Kamillethee voor het slapen gaan, dit bevordert ook de nachtrust

Donkere, koele slaapkamer: hou je slaapkamer donker en koel ter bevordering van de slaap

Ontspannen voor het slapengaan: ontspan je voor het slapengaan door een boek te lezen of een serie te kijken

Geen negatieve gedachten denken: stop met piekeren en laat alle negatieve gedachten los

Hou een slaapboek bij: schrijf alle gedachten op in een dagboek of blog om zo beter je emoties te beheren zodat je er niet meer moet aan denken s ‘nachts

Accepteer je slaaptekort en zorg voor jezelf

Een burn out overwinnen is geen gemakkelijke opgave. Je moet jezelf opnieuw leren kennen en appreciëren. Veel mensen met deze uitputtingsziekte dienen zelfs een andere manier van leven aan te nemen waar zelfzorg bovenaan staat. Rust en stilte geven zoveel meer levenskracht dan stress. Accepteer wie je bent en laat los wat was. En vooral leer meer van het leven genieten.

Maak een beetje structuur in je leven. Vaste tijdstippen om te eten. Zoek een leuke ontspanning. Lees een boek. Luister naar aangename muziek.

Doe niet alles of zoveel mogelijk tegelijkertijd. Focus je op slechts één ding. En vermijd hierbij perfectionisme.

Onderhoud je sociale contacten: familie, vrienden, buren, collega’s, …..

En laatst en maar zeker ook belangrijk. Lach genoeg. Al is het maar met grappige YouTube-filmpjes en dergelijke. Of leer de humor van je eigen gedrag inzien. Alles is ok.

 

 

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *