Ik kan niet slapen! - slaapweetjes.be - met de 7 stappen methode voor een perfecte slaap!
slaapweetjes.be - Perfect slapen in 7 stappen!
Ik kan niet slapen 19 juni 2018
mm
Raymond Geen reacties

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Ik kan niet slapen. Er gaan heel wat verhaaltjes de ronde. Wat is er nu waar of wat zijn fabels over het bekomen van een goede nachtrust.

Iedereen weet dat een goede nachtrust heel belangrijk is om goed te kunnen functioneren gedurende de dag. Maar er gaan genoeg verhaaltjes de ronde om deze toch eens nader te bekijken en om te zien of deze al dan niet waar zijn. Hebben we een slaaptekort?

 

Zonder slaap ga je dood.

Dit is ontegensprekelijk een feit. Als je lange tijd niet slaapt, ga je dood. Experimenten op ratten hebben aangetoond dat zij na drie weken niet slapen dood gingen. Vanzelfsprekend kan je zulke testen niet met mensen doen. Dus hoe lang een mens zonder slaap kan, is dan ook niet te zeggen. Zeker is dat wanneer je lang niet slaapt eerst je geheugen en je concentratie acteruit gaan. Je gaat fouten maken en wordt prikkelbaar. Ook je lichaamstemperatuur zal gaan dalen en je wordt meer vatbaar voor infecties en ziektes.

De slaapuren voor middernacht tellen dubbel.

Dit is een fabeltje. Wanneer je gaat slapen is niet zo belangrijk. Het is wel zo dat de eerste uren van je slaap de belangrijkste zijn. Deze slaap is het diepste en hiervan zou je het meest uitrusten. Je hebt mensen die vroeg naar bed gaan en mensen die pas na twaalven gaan slapen. Het is maar hoe je het gewend bent en wat voor jouw een normaal uur van slapengaan is.

Bij volle maan slaap je minder.

Slaaponderzoek heeft aangetoond dat mensen er inderdaad langer over doen om in slaap te vallen bij volle maan. Deels door een verandering in de aantrekkingskracht van de maan die ons bioritme zou verstoren, maar ook door het blauwe licht van de volle maan die onze biologische klok voor de gek houdt. Door blootgesteld te worden aan het felle licht denkt ons brein dat we nog even wakken moeten blijven.

Schaapjes tellen helpt.

Hier zit een kern van waarheid in. Al heel lang wordt er verteld om schaapjes te tellen wanneer je niet kan slapen. Maar of je nu schapen telt of vogels, of wat dan ook, het gaat erom dat je maar niet piekert. Het is een vorm van meditatie omdat jij je door middel van het tellen maar op één ding concentreert. Dit zou wel echt eens kunnen helpen.

schaapjes tellen

Te weinig slapen maakt dik. Maakt slaaptekort dik.

Slaaptekort de hongerhormoonhuishouding in de war, wat verklaart waarom je na een kort nachtje meer honger hebt en lijkt te kunnen blijven eten. Leptine is ons zogenaamde verzadigingshormoon, dat een signaal doorgeeft aan de hersenen wanneer je moet stoppen met eten. Het zorgt ervoor dat we genoeg hebben gegeten en ons in het beste geval niet overeten, als je het signaal niet negeert.
Tegenhanger ghreline zorgt voor die befaamde grommende maag, en vertelt ons wanneer we honger hebben en het tijd is om iets te eten. Het wordt door je lichaam vrijgegeven als je eventjes niet gegeten hebt. Om de vier uur piekt dat hormoon, wat meteen verklaart waarom we meerdere keren per dag eten. Bij slaapgebrek blijven de hormonen het hongergevoel aanwakkeren en ga je dus blijven eten. Wanneer je moe bent heb je ook minder weerstand om aan de verleiding van het eten te kunnen weerstaan.

Slaap kan je inhalen.

Dit is echt wel een fabel. Niet dat soms wat extra slaap je beter kan doen voelen, maar het beste is om een hele week een regelmatig slaapritme aan te houden. Hierdoor zal je ook gemakkelijker in slaap vallen. Als je een nacht wat minder hebt geslapen is het niet nodig om slaap in te halen. Je lichaam past zichzelf aan. Als je nog moe bent van een korte nacht zal je de volgende nacht wat vaster gaan slapen. Je hoeft dus niet langer te slapen als je moe bent.

Sommige mensen dromen niet.

Dit is ook een fabel. Iedereen droomt. Natuurlijk kan het zijn dat sommige mensen hun dromen niet onthouden. Maar onderzoek heeft aangetoond dat wanneer personen werden wakker gemaakt in de REM-slaap ze toch allemaal bleken te dromen.

Als je gaapt dan ben je moe.

Ook dit is een fabel of toch niet per definitie altijd zo. Je kan ook gapen als je bloedsuikerspiegel te laag is bijvoorbeeld, of dat je lichaam een zuurstoftekort heeft. Door te gapen zorg je ervoor dat er extra zuurstof binnen komt.

Seks laat je gemakkelijker in slaap vallen.

Dit is dan weer wel zo. Seks vermoeid. En het zorgt ervoor dat je lichaam endorfine of gelukshormoon aanmaakt. Hierdoor ontspan je en krijg je ontegensprekelijk een gevoel van rust, kalmte en geluk. Ook eventuele stress zal hierdoor fel verminderen en daardoor val je sneller in slaap.

Je hebt ochtendmensen en avondmensen.

Dat kan zo zijn. Doch niet zo heel extreem als wordt gezegd. De verschillen tussen ochtendmensen en avondmensen zijn genetisch bepaald. De biologische klok zorgt ervoor dat avondmensen veel later maximaal actief zijn dan ochtendmensen. Ze hebben ’s avonds nog veel energie en gaan dan ook laat naar bed. Wanneer de wekker in de morgen afloopt of het ochtendlicht hen wakker maakt, hebben ze vaak nog niet genoeg geslapen en kunnen ze best chagrijnig zijn.

Onze hele maatschappij echter is afgesteld op ochtendmensen. Hun biologische klok loopt dan ook beter gelijk met de daadwerkelijke etmalen. De morgenstond heeft goud in de mond is hier wel een typisch gezegde voor. Maar voor avondmensen zou het beter zijn als ze later zouden kunnen beginnen met werken. Het zal hun meer productiever maken. Gelukkig zijn er reeds vele bedrijven die flexibele werktijden hebben.

Van weinig slapen krijg je rimpels.

Dit is zo. Er gaan zich fijne lijntjes aftekenen in de gezichtshuid door een chronisch slaaptekort. ’s Nachts wordt een deel van de normale huidveroudering weer hersteld. En bij slaaptekort heb je dan ook minder hersteltijd. Slaaptekort verhoogt ook het stresshormoon cortisol in het bloed die dan op haar beurt de werking van het huid verstevigende eiwit collageen tegenwerkt.

Een dutje doen is ongezond.

Absoluut niet waar. Een dutje van 10 tot 30 minuten geeft je energie. Mensen die in de middag een dutje kunnen doen zijn vaak veel effectiever tijdens het werk nadien. Om energie bij te tanken kan een dutje doen dus echt wel helpen. We noemen het dan ook wel eens een powernap. Werkgevers zouden dit in feite zelfs moeten toestaan, want werknemers gaan nadien efficiënter werken. Maar zeker niet langer slapen dan 30 minuten, anders kom je in een diepe slaap en wordt je nog ellendiger wakker.

Doe ook geen powernap na drie uur ’s middags. Dan ga je immers al een deel van je slaapbehoefte voor de komende nacht gebruiken. Dan val je ’s avonds moeilijker in slaap of word je te vroeg wakker. Doe daarom zeker geen dutje voor de televisie in de avond.

Oudere mensen hebben minder slaap nodig.

Dit is echt een fabel. Je hoort dikwijls dat oudere mensen minder slaap zouden nodig hebben. Doch oudere mensen hebben net dezelfde hoeveelheid slaap nodig dan jonge mensen, namelijk tussen de 7 en 9 uur slaap per dag. Doordat ze overdag wel eens een dutje kunnen doen, kan het slaappatroon wat veranderen. Maar iedereen heeft voldoende slaap nodig.

Een goed kussen en matras helpen je aan een goede nachtrust.

Zeker waar. Een goede matras kan voor een betere ontspanning zorgen en dus ook voor een betere nachtrust. Ook voor je lichaam is het beter om een goede matras en een goed hoofdkussen te hebben.

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *