Geheimen en nuttige tips voor een zalige nachtrust.
slaapweetjes.be - Perfect slapen in 7 stappen!
Slaapweetjes 5 april 2018
mm
Raymond Geen reacties

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Hier ga je lezen hoe ik een goede slaper ben geworden. Met wat hulp kan ook jij dit worden.

 

Mijn beste talent is mijn vermogen om te slapen.

De meeste nachten ga ik gewoon neerliggen, lees een paar pagina’s in een boek dat ik begonnen ben en val in slaap nog vooraleer ik het weet.  Ik slaap misschien tot de volgende ochtend of word even wakker, maar val erna snel weer in slaap.

Ik denk dat mijn geheim om in slaap te vallen gewoon is dat ik weet dat mijn slaap/waakcyclus normaal is.

Als ik niet kan slapen is dat normaal. Maar als ik kan slapen is dat ook normaal. Dus wat er ook gebeurt maakt helemaal niet uit. Ik accepteer het. Ik ben een slaapgenie.

Meestal val ik in slaap rond 23 uur en word weer wakker om 6 of 7 uur in de morgen. Het behouden van mijn slaapschema is één van mijn tactieken die zorgt voor een goede nachtrust.

 

Het was niet altijd zo. Ik had vreselijke nachtmerries van kindsbeen af tot aan mijn dertigste. Vaak was ik bang om te gaan slapen omdat ik slechte dromen voelde opkomen in mijn onderbewustzijn bij het in slaap vallen. Soms wist ik zelfs welke terugkerende vreselijke visioenen me op zaten te wachten. Ze stalkten me. Ik kon ze ruiken. Ik sliep zelfs, droomde, werd wakker in mijn droom en dacht dat het monster weg was. Maar dan kwam ik erachter dat ik helemaal niet wakker was en dat het monster er nog steeds was, klaar om me te komen halen. En hij had vrienden. En dan wist ik niet meer of ik sliep of dat ik wakker was. Er was niets dat ik kon doen dan me verbergen onder de dekens en wachten. Hopen dat de ochtend snel daar zou zijn.

De oorzaken van deze nachtmerries zijn terug te vinden in mijn vroege kinderjaren door in een moeilijke familie op te groeien. Samen met mijn therapeut heb ik de zaden van deze dromen opgegraven. Ik begon met psychotherapie toen ik ongeveer dertig jaar oud was. Niet enkel vanwege mijn slechte dromen, maar veeleer omdat ik steeds maar wakker bleef. Ik vond dit onaanvaardbaar en wilde echt veranderen.

Natuurlijk sprak ik over dromen toen ze opkwamen. Na een paar jaar therapie veranderde mijn droomleven in wat het nu is, meestal vredig en vaak gedenkwaardig. Ik werd de goede slaper die ik nu ben. Ik heb nog nooit een slaappil genomen, hoewel ik denk dat ze in sommige gevallen waarschijnlijk nuttig kunnen zijn.

Dus hoe kon ik een goede slaper worden? De emotionele problemen die ik had, veranderden langzaam met de hulp van mijn therapeut. Hij leerde me hoe ik beter voor mezelf kon zorgen. Mijn dagelijkse leven werd terug gestructureerd, interessant en rustig, hoewel ik heel hard moest werken. Ik deed yoga oefeningen en ik leerde mezelf te vertrouwen. Yoga en therapie gaven me de instrumenten om te leren wie ik diep vanbinnen was en wat ik nodig had om een goed leven te leiden. Ik werd veel minder angstig en depressief. Ik heb het geluk gehad om met een fijne therapeut te werken om me op weg te helpen.

Soms ga ik slapen en word ik al wakker om vier uur in de ochtend. Meestal rond die tijd. Maar dan kijk ik naar de klok en zeg tegen mezelf: “Oh, het is vier uur ’s morgens, dat komt goed uit.” Dan ontspan ik met diepe regelmatige ademhalingen. Ik zou dan zelfs een mantra kunnen reciteren. Het zijn geen schapen dat ik tel. Ik tel zegeningen en voel me dankbaar. Het belangrijkste is dat ik niet boos of bang word. Vaak worden mensen boos of angstig omdat ze niet kunnen slapen wanneer ze in het midden van de nacht wakker worden. Ze raken meer en meer overstuur wanneer het echt niet meer lukt om in slaap te vallen. Als zoiets gebeurt sta je best op en ga je naar een andere plaats in je woning. Je wacht tot je terug slaperig genoeg bent om opnieuw te gaan slapen.

Ook pijn kan er voor zorgen dat mensen wakker worden. Als me dat overkomt masseer ik zachtjes het pijnlijke gebied – meestal mijn jichtige knie – of ik kan, zeer zelden, een pijnstiller nemen.

Je kan ook worden wanneer je je ergens zorgen over maakt en bang bent dat je die nare gedachten niet uit je hoofd krijgt. Maar net zoals je je pijnlijke knie masseerde, kan je ook je pijnlijke brein masseren door van kanaal te veranderen. Concentreer je op aangenamere gedachten. Denk aan het tegenovergestelde van wat je bezig houdt. Bijvoorbeeld, in plaats van: ” Ik deed het niet, ik kan het niet, ik zal het niet kunnen,” kan je jezelf eraan herinneren wat je allemaal kan doen of hebben gedaan, en wat je in de toekomst meer zou kunnen doen.

 

 

Hier zijn de 15 dingen die ik doe ( of niet doe) voordat ik naar bed ga. Je kunt ze proberen als je wil.

 

  1. Geen gehaast voor het slapen gaan. Verminder geleidelijk aan de activiteiten die je bezig bent.
  2. Doe iets ontspannends. Misschien een paar yoga houdingen, zoals naar voren buigen of met de benen omhoog tegen de muur, of zachtjes strekken.
  3. Ga elke avond naar bed op hetzelfde uur en probeer ’s morgens ook op hetzelfde uur op te staan.
  4. Geen computer of telefoon één uur voor het slapen gaan.
  5. Eet niet vlak voor je naar bed gaat. Geef jezelf een paar uur tussen eten en slapen gaan.
  6. Wacht niet tot het laatste moment om nog wat huishoudelijke klusjes te doen, zoals afwassen of het huisvuil opruimen..Vermijd te veel stimulaties zoals het kijken naar moordfilms.
  7. Maak geen kruiswoordpuzzels of speel geen partijtje schaak of iets dergelijks die je geest wakker houdt en je hersenen overactief maakt.
  8. Lees iets vredigs en iets wat je relax doet voelen voor het slapen gaan.
  9. Luister naar rustige een kalmerende muziek.
  10. Wil niet persé iets afmaken wat je bezig bent, ook al vind je het nog zo plezant. Als je slaperig bent, doe het licht uit. Er is altijd nog een morgen.
  11. Maak van je bed een gelukkige en comfortabele plek om te zijn.
  12. Gebruik etherische oliën – misschien lavendel – die kalmeren. Spuit het op je kussen en je lakens en geniet van de prachtige geuren.
  13. Geniet van het gevoel van zachte lakens en dekbed. Misschien beter wat satijn dan harde katoen.
  14. Zorg ervoor dat uw slaapkamer voldoende frisse lucht en een aangename temperatuur hebben.

 

Goedenacht. Slaap lekker.

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *