Doodmoe maar toch niet kunnen slapen! - slaapweetjes.be - met de 7 stappen methode voor een perfecte slaap!
slaapweetjes.be - Perfect slapen in 7 stappen!
Ik kan niet slapen 13 september 2018
mm
Raymond Geen reacties

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Hier ga je lezen waarom je doodmoe kan zijn en toch niet in slaap kan vallen. Met enkele tips die je hierbij kunnen helpen.

Doodmoe maar toch niet kunnen slapen!

Doodmoe maar het lukt niet om te slapen

Misschien herken je het wel. Je bent echt doodmoe en je denkt dat je snel in slaap gaat vallen. Maar als je dan eenmaal in bed ligt lukt het niet om te gaan slapen. Heel vervelend want een goede nachtrust is erg belangrijk om de volgende dag weer fit en uitgerust op te staan en aan de dag te beginnen. Sommige mensen komen hierdoor echt in een soort cirkel of kringetjes terecht waar ze niet uitkomen. Doodmoe opstaan de dag door zien te komen nog vermoeider raken en de volgende avond in bed stappen en weer niet goed kunnen slapen.

Wat zijn de oorzaken dat je niet kunt slapen?

Na een intensieve en drukke dag ga je doodmoe naar bed. Eindelijk kun je lekker gaan slapen. Maar het lukt niet. Dit kan komen door verschillende oorzaken. Het komt bijvoorbeeld heel vaak voor dat mensen moeite hebben om echt geestelijk te ontspannen. Heel de dag door heb je van alles aan je hoofd en als je dan in bed stapt ben je nog zo bezig in je hoofd met van alles dat je niet direct kunt ontspannen.
Daarnaast kan het ook voorkomen dat ondanks dat je heel erg moe bent toch nog over van alles gaat liggen piekeren in bed. Dat je bijvoorbeeld de volgende dag iets gaat doen waar je een beetje stress van krijgt of een beetje angstig voor bent. Maak je je echt zorgen om iets dan maakt je lichaam stresshormonen aan die dan in je bloed zit. Stress en angst kunnen je nachtrust flink verstoren.

Een andere oorzaak is een tekort aan melatonine een stofje of eigenlijk hormoon dat bijdraagt aan je slaap waak ritme. Mocht je om wat voor reden dan ook te weinig melatonine aanmaken. Dan kan dit ook een oorzaak zijn dat je maar niet in slaap kunt komen. Je stapt doodmoe en uitgeput in bed maar desondanks lukt het je niet om lekker te gaan slapen.

Wat kun je doen om toch voldoende nachtrust te krijgen en lekker te kunnen slapen?

Er zijn een heleboel tips die helpen om lekker te kunnen slapen zoals het nemen van een warm bad voor het slapen gaan of een lekkere beker warme melk drinken. Die helpen goed maar als je doodmoe in bed stapt en daardoor niet kunt slapen zijn er nog wat andere tips die misschien beter werken. De volgende tips kunnen helpen om beter te kunnen slapen.

Tip 1 Maak je er niet teveel zorgen over

Er zijn genoeg voorbeelden die we kunnen benoemen van mensen die moe zijn en niet goed kunnen slapen en die zich daardoor zorgen maken. Die kijken alweer met angst en beven naar de volgende nacht die aankomt. Omdat ze bang zijn dat ze ondanks de vermoeidheid weer niet kunnen slapen. Het is wellicht best moeilijk maar probeer je er toch niet teveel zorgen over te maken. Dat veroorzaakt weer een beetje stress en je gaat weer piekeren. Probeer er niet teveel mee bezig te zijn. Bedenk dat een keer niet goed slapen niet zo heel erg is en dat er heel veel mensen zijn die dit hebben.

Tip 2 Stop met piekeren en stel een piekerkwartiertje in

Je bent heel erg moe maar je blijft in bed woelen en draaien en de slaap wil maar niet komen. Hoogstwaarschijnlijk ga je dan over van alles liggen piekeren waardoor het helemaal niet meer lukt om te gaan slapen. Daar is een goede oplossing voor eigenlijk twee. De eerste is dat je een tijdslimiet aan het piekeren stelt. Je mag van jezelf bijvoorbeeld een kwartiertje piekeren en daarna niet meer. De tweede oplossing is dat je al je pieker gedachten op papier zet. Je schrijft als het ware de zorgen van je af. Probeer in ieder geval een manier te vinden dat je niet blijft hangen in het piekeren en zorgen maken.

Tip 3 Zorg dat je geestelijk wat meer ontspanning krijgt

We hebben allemaal best een druk leven en zijn de hele dag met van alles en nog wat bezig. Waardoor het ook wat druk is in je hoofd. Het is dan ook helemaal niet gek dat je ondanks dat je lichamelijk heel erg moe bent toch niet kunt slapen en s, nachts in het donker naar het plafond ligt te staren. Het is daarom heel belangrijk om wat meer rust te krijgen in je hoofd wat geestelijke ontspanning te zoeken. Yoga, meditatie of ontspanningsoefeningen kunnen je daarbij helpen. Lichaam en geest zijn een en ook als is je lichaam heel moe dat wil nog niet zeggen dat je geest al helemaal klaar is om te gaan slapen. Met yoga of meditatie krijg je wat meer ontspanning en rust. Op het moment dat je dan naar bed heb je een meer ontspannen gevoel en dat bevordert het slaapproces.

Tip 4 Moe en niet kunnen slapen? Kijk of melatonine kan helpen

Mocht je niet goed in slaap kunnen komen omdat je misschien te weinig melatonine aanmaakt? Wellicht kan een tabletje melatonine je daarbij helpen. Het is wel verstandig om dit eerst eens met je eigen huisarts te bespreken. Die kan je uitleg geven over de werking en kijken of dat dit voor jouw persoonlijk een goede oplossing is. Melatonine tabletten zijn gewoon verkrijgbaar bij de drogist of apotheek.

Tip 5 Bereid je lichaam en geest voor op een goede nachtrust

We hadden het eerder al over dat je moet zorgen voor ontspanning. Daarom is het na een drukke dag heel goed om s, avonds je lichaam en geest voor te bereiden op de nachtrust. Doe na acht uur geen inspannende dingen meer. Zet de tv en pc of laptop een paar uur voordat je gaat slapen uit en ga iets doen waar je echt even helemaal ontspannen van word. Net als bij alle slaapproblemen kun je beter s, avonds ook geen koffie of alcohol meer drinken. Op die manier bereid je lichaam en geest langzaam voor op de nachtrust. Wellicht helpt dit om beter te kunnen slapen.

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *