Beter slapen in de overgang. - slaapweetjes.be - met de 7 stappen methode voor een perfecte slaap!
slaapweetjes.be - Perfect slapen in 7 stappen!
Ik kan niet slapen 1 april 2019
mm
Raymond Geen reacties

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Beter slapen voor vrouwen tijdens de overgang. Een klare kijk op waarom er wat slapeloosheid kan ontstaan en wat je eraan kan doen.

Beter slapen in de overgang. Veel vrouwen hebben in deze periode nogal wat last van slapeloosheid. Laat ons eens wat nader bekijken.

Goed slapen is ook heel belangrijk voor vrouwen in de overgang.

Voor veel vrouwen is slecht slapen een herkenbaar probleem tijdens de overgang. De problemen die het meest voor komen zijn het maar niet in slaap kunnen komen of het niet door kunnen slapen. (Er zijn vrouwen die echt om het half uur wakker worden) Wat ook veel voorkomt is het veel te vroeg wakker worden. Al deze problemen zorgen ervoor dat veel vrouwen niet echt uitgerust wakker worden. Die beginnen al vermoeid aan de dag en hoogstwaarschijnlijk komen dezelfde slaapproblemen de volgende nacht weer terug.

Opvliegers en nachtelijk zweten zijn ook niet bevorderlijk voor je nachtrust.

Wat de oorzaak precies is dat er zoveel vrouwen in de overgang last hebben van slapeloosheid en slaapproblemen is moeilijk te zeggen. We weten wel dat door de hormonale schommelingen vrouwen over het algemeen genomen wat gevoeliger worden. Ook voor bijvoorbeeld spanning en stress. Ga je naar bed en lig je door de spanning nog over van allerlei zaken te piekeren dat werkt niet echt bevorderlijk voor je nachtrust. Logisch dat je door het gepieker niet in slaap kan komen. Daarnaast is het ook nog zo dat je tijdens de overgang last krijgt van opvliegers en nachtelijk zweten. Als je iedere keer wakker wordt om dat je nachtkleding en beddengoed helemaal drijfnat zijn is dit ook een reden dat je slecht slaapt. Er zijn vrouwen die s, nachts ieder uur een nachtelijke opvlieger krijgen en dan er echt uit moeten op hun nachtkleding en beddengoed te verschonen. Ook dat werkt niet mee aan een goede nachtrust. Goed slapen in de overgang is soms echt een groot probleem.

Wat kun je doen om beter te slapen tijdens de overgang?

Gelukkig zijn er wel wat tips die je kunnen helpen om beter te slapen in de overgang. Natuurlijk kun je dit ook eens met je huisarts bespreken. Om te kijken hoe je die slaapproblemen het beste kunt aanpakken. Wellicht ga je al beter slapen door een van de volgende tips:

Zorg voor een lekker koele frisse slaapkamer.

We hadden het net al even over het nachtelijk zweten. Een te warme slaapkamer kan ook de oorzaak zijn dat je slecht slaapt. Als je daarnaast ook nog eens last hebt van nachtelijke opvliegers kun je een goede nachtrust waarschijnlijk wel vergeten. Zorg er daarom voor dat je slaapkamer lekker koel blijft en ventileer deze ook goed. Gooi als het kan overdag de ramen lekker open.

Neem een lekker frisse douche en ga met nat haar naar bed

Neem voor dat je gaat slapen een lekkere frisse douche. Daarna stap je met je natte haar het bed in. Het voordeel van met nat haar gaan slapen is dat je lichaam daardoor koeler blijft.

Beter slapen in de overgang houdt eens een aantal weken een slaapdagboek bij.

Om er achter te komen hoe je slaapritme en vooral de slaapproblemen zich uiten is het wellicht een goed idee om eens een aantal weken een slaapdagboekje bij te houden. Je schrijft hier de volgende zaken in:

– Het tijdstip waarop je gaat slapen en wanneer en op welke tijden je weer wakker word.
– Hoeveel keer je ’s nachts last hebt gehad van opvliegers en zweetaanvallen.
– Op welk tijdstip je nog iets hebt gegeten en/of gedronken.
– Schrijf ook op wat je dan nog precies hebt gegeten of gedronken.
– Hoe laat je iedere ochtend wakker wordt en of je echt uitgerust en fit bent.
– Waarover lig je te piekeren en hoe lang?

Door dit in een dagboekje op te schrijven kun je misschien iets ontdekken in je slaapritme wat mede de oorzaak zou kunnen zijn van je slaapproblemen. Stel dat je iedere avond rond acht uur nog een lekker kopje koffie drinkt. Misschien heb je voor dat je in de overgang kwam nooit problemen gehad met de combinatie koffie drinken en niet goed kunnen slapen. Dat kan uiteraard in de overgang natuurlijk wel het geval zijn. Je lichaam kan wat gevoeliger reageren op bijvoorbeeld cafeïne en daardoor heeft dit wellicht ook effect op je slaapproblemen.
Een slaapdagboekje is natuurlijk ook heel handig als je besluit om je slapeloosheid en slaapproblemen ( die je nu hebt tijdens de overgang) eens met de huisarts te bespreken. De huisarts krijgt op die manier een goed beeld van je slaapritme en kan je aan de hand van jouw slaapdagboekje wat tips geven om beter te slapen in de overgang.

Met een ontspannen gevoel gaan slapen.

Ontspannen en de zorgen even loslaten ook dat helpt om beter te kunnen slapen. maar hoe kun je dat het beste doen? Een paar voorbeelden die voor ontspanning kunnen zorgen zijn: een heerlijke massage, meditatie en ontspanningsoefeningen, yoga of even voor het slapen gaan een tijdschrift of een boek lezen. Het maakt niet uit als je maar iets gaat doen waar jij een heerlijk ontspannen gevoel van krijgt. Probeer je zorgen even los te laten en stap heel ontspannen in bed. Dit kan echt helpen om beter te slapen.

Melatonine tabletten.

Er zijn ook vrouwen die heel veel baat hebben bij het innemen van Melatonine tabletten. Melatonine is een stof die natuurlijk is en die een hele positieve bijdrage kan leveren aan een goede nachtrust. Het heeft vooral een heel gunstig effect op het in en door slapen. Melatonine heeft geen verslavende werking en je kunt het daarom met een gerust hart gebruiken. Ben je toch een beetje huiverig en durf je toch niet op eigen initiatief deze tabletten in te nemen? Overleg dit dan even met je huisarts.

Draag lekkere luchtige dunne nachtkleding.

Mocht je veel last hebben van nachtelijk zweten en opvliegers dan is het fijn dat je wat dunnere nachtkleding draagt. Als je het al zo snel warm hebt en zweetaanvallen krijgt kun je natuurlijk beter geen dikke fleece pyjama aantrekken. Kies voor dunne nachtkleding die goed vocht opneemt zoals katoen. Ook dat kan helpen om beter te slapen in de overgang.

Er zijn heel wat middeltjes die je kan aanwenden om proberen een betere nachtrust te hebben en genoeg fit een nieuwe dag te starten.

Wil je echt eindelijk af van die slapeloze nachten, wil je er echt iets aan gaan doen, dan ben je hier op de juiste plaats. Al meer dan duizend personen zijn reeds geholpen met deze 7 stappen methode!

Ja, ik wil eindelijk opnieuw een perfecte nachtrust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *